Pengikut

Jumaat, 30 Oktober 2009

1MALAYSIA ....MASIH ADA HARAPAN

Cerita Cik Pushpa masih belum tamat. Semasa bermain golf di UUM Golf Club, Sintok, pada 28 Oktober 2009, saya menerima panggilan talifon dari seorang Lt Kol Basri (B), Rejimen Askar Jurutera Diraja (RAJD). Beliau memberi tahu bahawa WO 2 Krishnan pernah berkhidmat di bawah beliau disuatu ketika dulu. Beliau berhasrat untuk membawa kisah ini kepada pengetahuan Ketua Jurutera (KJ) RAJD. Manalah tahu, mungkin KJ dapat membantu mantan warga Jurutera mereka. Syabas terhadap keprihatinan anda....!

Pada hari yang sama, Pushpa telah menghantar e-mel berikut kepada saya.

Subject: UNAND VS MAHSA

Sent: Wed, October 28, 2009 10:05:56 PM
From: Pushpagandhi Krishnan
To: nibsny@yahoo.com

hi uncle...

Uncle result interview MAHSA hanya akan dapat tahu pd 4 atau 5 november ini. Kalau dapat saya akan sambung di MAHSA. Sebenarnya saya memang nak sambung di UNAND tapi masalahnya sekarang course medicine dh jadi 6 tahun tak termasuk pre- medical dan sekarang menurut senior2 saya susah untuk masuk clinical years sebab tempat di hospital agak terhad dan student yang tak dapat masuk terpaksa tunggu lama untuk teruskan pengajian. Saya takut pengajian saya akan berlanjutan sampai 7 tahun. Kemudahan air masih terganggu dan hanya akan pulih dalam masa 2 bulan. Housemates saya pula semua nak sambung pengajian di Malaysia jadi kalau saya seorang sahaja yang belajar di sana saya terpaksa membayar sewa sebanyak RM 1500 bagi setiap bulan sebab kami dah kontrak rumah itu selama 2 tahun. Saya tak mampu uncle. Kalau kira semuanya, kos untuk saya belajar di UNAND hampir sama dengan dengan kos kalau saya belajar di MAHSA. Tapi kalau saya tak dapat tempat di MAHSA saya akan teruskan pengajian di UNAND. Ayah ada bagitau saya yang uncle msg Menteri Pertahanan tapi masih tidak mendapat sebarang jawapan. Saya amat berharap agar mendapat jawapan yang positif dan ditawarkan loan MINDEF. Thanx for everything uncle.

Pada 29 Oktober 2009, saya telah memajukan e-mel tersebut ke KEMENTAH untuk pertimbangan pihak berwajib, termasuk YB Menteri Pertahanan.

Subject: Fw: UNAND VS MAHSA
Sent: Thursday, October 29, 2009 6:44 AM
From: nor ibrahim sulaiman nibsny@yahoo.com]
To: Dato\' Zahid Hamidi; S/u Politik; Mininter of Def; KSU Indef
Cc: Pushpagandhi Krishnan

Assalamualaikum,

Bersama ini dimuat turunkan lampiran e-mel Cik Pushpagandhi yang jelas maksudnya. Di mana lagi kami yang kerdil ini boleh merayu sekiranya bukan KEMENTAH dan YB Menteri Pertahanan yang perihatin terhadap veteran seperti kami....! Ini termasuk rayuan penerima-penerima JPP, PTU dan KPK.

Pertimbangan pihak Dato'-Dato' sangat dihargai. Terima kasih.

Yang Benar,

MEJ NOR IBRAHIM BIN SULAIMAN TUDM (B)

(Nota: Lampiran yang dimaksudkan ialah e-mel Cik Pushpa di atas)

Pada hari yang sama, 29 Oktober 2009, Syukur Alhamdulillah, walaupun sibuk menjalankan tugas rasmi, Dato' KSU dapat meluangkan masa untuk memberi respons kepada kerenah seorang insan kerdil ini.

Subject: RE: UNAND VS MAHSA

Sent: Thu, October 29, 2009 2:08:05 PM
From: Dato' Hj Abu Bakar bin Abdullah
To: nor ibrahim sulaiman ; Dato\' Zahid Hamidi ; S/u Politik ; Mininter of Def
Cc: Pushpagandhi Krishnan

Tuan,

Sukacita saya merujuk kepada perkara tersebut di atas.

 2. Untuk makluman tuan, Biasiswa Pra-Perkhidmatan Angkatan Tentera Malaysia (ATM), Kementerian Pertahanan diwujudkan bagi memenuhi keperluan perjawatan pegawai ATM dalam bidang-bidang tertentu. Dua perkara utama yang menjadi pertimbangan Kementerian sebelum menentukan dasar penawaran biasiswa untuk setiap tahun adalah peruntukan kewangan tahun semasa dan unjuran keperluan perjawatan pegawai ATM. Buat masa ini, Kementerian sememangnya memerlukan pegawai perubatan untuk mengisi kekosongan yang terdapat di Bahagian Perkhidmatan Kesihatan, ATM. Namun demikian, peruntukan kewangan yang terhad menyebabkan biasiswa yang boleh ditawarkan untuk setiap tahun hanya dalam bilangan yang kecil sahaja.

3. Bagi tahun 2009, peruntukan biasiswa sedia ada telah pun diperuntukkan sepenuhnya. Oleh yang demikian, Kementerian tidak mampu untuk membuat penajaan baru pada ketika ini kerana akan menjejaskan bayaran biasiswa kepada penuntut-penuntut yang sedang ditaja tersebut. Walaubagaimanapun, tawaran biasiswa ini dijangka akan dibuka semula pada tahun hadapan bergantung kepada keputusan dasar yang akan diputuskan oleh Jawatankuasa Biasiswa Pra-Perkhidmatan ATM, Kementerian Pertahanan setelah mengambilkira peruntukan tahun semasa dan unjuran keperluan perjawatan.

4. Sekiranya dibuka, Kementerian akan membuat pengiklanan di akhbar-akhbar utama dan di laman web Kementerian Pertahanan pada awal bulan Mei 2010. Permohonan hendaklah dibuat secara on-line dengan melayari laman web Kementerian iaitu http://www.mod.gov.my/ .

5. Syarat-syarat minimum permohonan yang akan dipertimbangkan adalah seperti berikut:

a) Telah mendapat tempat untuk pengajian tahun pertama di universiti. (tahun dua dan ke atas juga layak memohon).

b) Mencapai minimum gred B dalam subjek Biologi, Kimia, Fizik, Matematik dan Bahasa Inggeris di peringkat SPM.

c) Mencapai minimum gred 4B dalam subjek Bahasa Melayu di peringkat SPM.

d) Mencapai minimum CGPA 3.00 di peringkat Matrikulasi/Pra-Perubatan.

e) Bagi pelajar tahun dua ke atas, harus memperolehi CGPA 2.80 ke atas.

f) Tidak mempunyai penyakit kronik.

g) Body Mass Index : 17.5-26.9

 Selain dari itu, pelajar juga dikehendaki berkhidmat di dalam ATM selama 10 tahun setelah tamat pengajian.

6. Kementerian mengambil maklum dan prihatin dengan masalah yang dihadapi oleh pelajar disebabkan oleh bencana alam yang berlaku di Padang, Indonesia. Walau bagaimanapun, Kementerian perlu mematuhi dasar-dasar dan peraturan kewangan yang berkuatkuasa dari semasa ke semasa berhubung pengurusan Biasiswa Pra-Perkhidmatan ATM ini. Dengan mengambilkira penjelasan serta penerangan yang dinyatakan di para 3 di atas, Kementerian sangat mengalu-alukan mana-mana pelajar yang layak dan memenuhi syarat-syarat minimum di para 5 untuk memohon biasiswa ini pada tahun hadapan sekiranya dibuka untuk tawaran.

Sekian, terima kasih.

ABU BAKAR HAJI ABDULLAH
KETUA SETIAUSAHA
KEMENTERIAN PERTAHANAN

Sebagai penghargaan terhadap keprihatinan beliau, saya mengucapkan terima kasih kepadanya.

Re: UNAND VS MAHSA

Thu, October 29, 2009 2:41:59 PM
From: nor ibrahim sulaiman
To: Dato' Hj Abu Bakar bin Abdullah ; Dato\' Zahid Hamidi ; S/u Politik ; Mininter of Def
Cc: Pushpagandhi Krishnan  Assalamualaikum,

 Terima kasih kerana keprihatinan Dato' terhadap kes Cik Pushpaghandi. Saya akan mengesyorkan kepada beliau untuk memohon tajaan tersebut pada tahun hadapan.

Kerjasama Dato' sangat dihargai. Terima kasih.

 MEJ NOR IBRAHIM BIN SULAIMAN TUDM (B)

Saya menghubungi Cik Pushpa sebaik sahaja menerima e-mel dari Dato' KSU. Saya mencadangkan agar beliau memohon PTPTN sepertimana yang ditawarkan oleh KPT pada 19 Oktober lalu untuk pengajian Tahun Pertama di IPTS. Beliau seterusnya boleh memohon biasiswa KEMENTAH bulan Mei 2010 nanti. Secara zahirnya, beliau memenuhi syarat-syarat yang dikehendaki dan layak memohon.

Pada jam 1951, 29 Oktober, saya menerima sms dari Pushpa..."Saya dh baca dh uncle emel tu..saya memang cukup semua syarat..saya akn ikut cadangan yg uncle bg pd saya ptg td..terima kasih banyak uncle atas semua pertolongan uncle..". Ini adalah satu kepuasan yang tak ternilai harganya bagi saya...!!

PUSHPA...MASIH ADA HARAPAN LAGI!

2 ulasan:

nurul berkata...

saya sangat attracted dengan blog ni. Maaf saya tak sure about how to address u. i guess 'Tuan'? Saya currently studying in US. But blog tuan somehow makes me feel like i miss my Malaysia so much! in fact, saya pernah bercita-cita nak become an army officer but somehow it didn't happen.Lagi-lagi mungkin parents won't be that happy because I'm a girl.I guess.. and I am now sitting in the library by myself reading your blog and watching all videos about malaysian military because I miss malaysia and always proud to be malaysian!having a lot of US army friends in here doesn't make me put my Malaysian spirit behind. :)

Mej. Dr. Nor Ibrahim bin Sulaiman PTU TUDM (B) berkata...

Cik nurul,

Terima kasih kerana singgah di blog saya. Saya tak kisah apa yang anda nak panggil..pakcik ke, tok ke, dll. I'm happy to note that you miss Malaysia. We must be proud to be Malaysians. Do your best in your studies and then come back to serve this nation of ours. To be patriotic not necessarily one must serve in the military.