Pengikut

Selasa, 7 Februari 2012

SBPA ATM

Oh mak dato'....Terkejut bebeno bila terbaca imbuhan SBPA untuk anggota LLP yang diiklan dalam akhbar Ahad, 5 Feb 2012....Wow!!

SBPA bagi anggota LLP

Manalah saya tak terkejut. Nak tahu berapa gaji maksima mejar (saya le tu) setelah berkhidmat selama 25 tahun?....RM2,584.00!!!
Pencen bulanan RM1,292.00 sebelum sebarang pelarasan

Ini bererti gaji saya lebih kurang bersamaan dengan Laskar Udara (LU) = Junior Lans Koperal!! Apa pun, saya sentiasa dan tetap bersyukur kepada Ilahi kerana telah membuat perancangan sebelum mengucapkan sayonara kepada ATM. Dengan usaha dan berkat diredaiNya, buat masa ini Syukur Alhamdulillah. 

Kepada mereka yang masih berpendirian 'tiada esok bagiku'.....Fikir-fikirkanlah kedudukan kewangan apabila tiba masanya meninggalkan perkhidmatan nanti. Pandai-pandailah menabung demi masa hadapan kaum keluarga. Tanyalah mana-mana Pakar Pengurusan Kewangan tentang apa yang perlu dilakukan. Paling asas jawapannya ialah 'perancangan' dan 'willpower' untuk melaksanakannya.

Baru-baru ini, saya ada menghubungi seorang pegawai ATM. Saya menawarkan diri agar diberi peluang 'bersembang' dengan pegawai-pegawai unit  tersebut tentang topik ini. Saya katakan kepada beliau bahawa saya tidak mewakili mana-mana institusi kewangan mahu pun dibayar untuk kehadiran saya. Memadailah belanja Nescafe kurang manis. Well....Sepi sesepinya. No problem. Sekurang-kurangnya saya telah mencuba.

8 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

assalamualaikum...in my opinion, why don't you share with us here in your blog?

insya allah, i'll be getting married with an army officer, and hope your sharing would help us...esp my future husband.

sometimes he's not happy with the working environment, red-tapes, senior-junior craps etc etc...
maybe your writing can enlighten us.

my fiance shares the fact that many ATM's LLP & officers do not have the financial management skill, and usually trapped in skim-cepat-kaya seduction...

wise man words are needed :-),
may Allah bless your life.
keep writing Major

QueenAngelina

Tanpa Nama berkata...

tuan, nak cerita bab bab financial manegement, boleh offer perkhitmatan tuan kat PERHEBAT. mungkin boleh .

Mej. Dr. Nor Ibrahim bin Sulaiman PTU TUDM (B) berkata...

Ms QueenAngelina,

Thank you for stopping by. Actually, you can refer to my jottings under the label of 'Financial Management'. Anyway, I'll write something to oblige you, Insya-Allah.

Saudara Anonymous,

Terima kasih. Kalau PERHEBAT ada cawangan berhampiran Alor Setar/Jitra tu tiada masalah, Insya-Allah. Tapi nak pi ke Sungai Buluh tu susah sikit le kerana melibatkan kos tinggi.

Arunzab berkata...

Saudara Nor,
Unfortunately not many officers especially of our time lived a frugal life like you. I remember in the sixties and seventies the priorities of many young officers was to buy sports cars like the MGAs and TRYMPTs sports cars to show off and enjoy life. It's only those who practiced moderation and saved money to buy a house and keep some savings were happily able to go into retirement without much 'hutang' . It is these officers who are still able to live comfortably even with their merger pension and still able to enjoy golf full time like sudara Nor.

Also don't think being frugal is being 'kedukot' frugal means to be able to manage your finance prudently.

Mej. Dr. Nor Ibrahim bin Sulaiman PTU TUDM (B) berkata...

Saudara Arunzab,

I was car-crazy, too, those days. I loved my Alfasud Sprint...wow! I came to my senses when posted to MINDEF in Jan 1985. From then onwards, whatever money I could spare went to ASN and later on ASB.

Tanpa Nama berkata...

PALAPES Cadet Oficer : Salam, sir. Can i ask u about UGAT in Airforce? Because my fiancee (airmen) had been posted to Labuan for almost 1 year but hadn't received his pay slip yet. Pls help me. TQ, sir.

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum wbt.

Saya cuba untuk menjawab persoalan Anonymous May 22, 2012 4:16 PM

Tunang anda sudah bertukar ke pasukan baru (Labuan) dan sehingga setahun belum mendapat slip gaji, saya rasa mungkin terdapat beberapa masalah yang sukar untuk dikenalpasti punca kerana kekurangan maklumat.

Saya bersedia membantu namun memerlukan beberapa maklumat spt:

No Tentera:
Pasukan asal:
No Cantact(H/S):

Sila pm ke
https://www.facebook.com/m.nazri.abdullah

Mej Dr Nor Ibrahim Bin Sulaiman PTU TUDM (B) berkata...

Cik PALAPES,

Saya telah menghubungi seorang Paymaster mengenai masalah anda. Jawapan beliau seperti di atas. Tanpa butir-butir yang tersebut, mungkin susah beliau hendak membantu tunang anda. Hubungi pegawai tersebut untuk tindakan selanjutnya. Wallahualam.